GŁOWICA
Głowica powinna być nowego typu (z uszczelniaczami zaworów ssących), ale starsze też mogą być (silnik będzie brał więcej oleju i nie koniecznie będzie przystosowany do paliwa bezołowiowego, od lipca 1992 głowice w wersjach FL są przystosowane do benzyny bezołowiowej, od numeru silnika 6621475), Głowicę należy rozebrać (wymontować zawory, odkręcić kolanka) następnie przy pomocy wiertarki i kamienia szlifierskiego (najlepiej kulki różowej o średnicy 1-1,5 cm) usunąć z kanałów dolotowych wystającą część prowadnic zaworowych, dokładnie na równo ze ściankami kanału dolotowego.
Następnie należy odsunąć boczną ściankę komory spalania przy zaworach ssących o 2 mm, można to zrobić frezem (ja robiłem to frezem dentystycznym i wiertarką) albo zlecić specjaliście.
albo tak
Kanały dolotowe w głowicy należy wygładzić (nie polerować!!!) papierem ściernym nr 80 tak, aby rysy przebiegały w poprzek kanału (wszystkie nierówności po odlewie i zadziory należy usunąć), można to wykonać przy pomocy palca i papieru ściernego oraz cierpliwości (im lepiej będą wygładzone tym lepiej, miejscami trzeba wybrać do 1mm materiału) zajęło mi to parę pracowitych dni. Gdy będziesz już dumny z wykonanej pracy czas zająć się kanałami wylotowymi, trzeba przyłożyć uszczelkę (przykładasz uszczelkę i wkręcasz dwie śruby mocujące kolanko tak żeby uszczelka się nie przesuwała) i wypiłować dokładnie jej prześwit to samo zrobić w kolanku, kolorem czerwonym zaznaczyłem to co trzeba usunąć żeby zgrać otwory w głowicy i kolanku, jeżeli w kolanku otwór nie pokrywa się z otworem w uszczelce też trzeba to skorygować.
Potem trzeba wypolerować kanały wylotowe i kolanko (od środka oczywiście) na lustro (UWAGA nie wycinać prowadnic zaworowych w kanałach wylotowych powoduje to przegrzewanie się zaworów wydechowych i może spowodować ich urwanie!!!). Po tym wszystkim należy zanieść głowicę do splanowania, można splanować 1,5 - 2 mm bezpiecznie (nie występuje spalanie stukowe) a jak ktoś chce często robić głowicę, ale mieć "strasznie mocnego" maluszka to można splanować więcej (należy pamiętać, że przy planowaniu powyżej 3 mm trzeba wyfrezować w tłokach łezki na zawory żeby się nie spotkały z tłokami oraz że na trasie przy prędkościach powyżej 110 km/h będzie występować spalanie stukowe, które szybko zniszczy twoją wypieszczona głowicę i cały silnik). Trzeba pamiętać, że głowica jest najważniejszym elementem, jeśli chodzi o tuning silnika i przeróbka głowicy daje najwięcej, więc zróbcie to powoli i dokładnie bez pośpiechu i bez przesady.
Żeby ograniczyć skłonność silnika do spalania stukowego należy zastosować uszczelkę miedzianą grubości 0,3 mm i na krawędzi komory spalania (wanienkowa, chodzi o najdłuższą prostą krawędź) zrobić zaokrąglenie (2mm ), trzeba pamiętać o spotkaniu zaworów z tłokami !!! skorygować.
|